Een Spectrum Brabant leerling in coronatijd

Een Spectrum Brabant leerling in coronatijd

Door Wilma van Zuuren – Jarenlang kwamen de leerlingen van Spectrum Brabant na hun laatste les naar de lokalen waar ze studiebegeleiding van ons hadden. Wij hielpen ze met hun planning, beantwoordden hun vakinhoudelijke vragen zoveel mogelijk, controleerden hun maakwerk en overhoorden hun toetsen.

Nu is het allemaal anders door de verschrikkelijke ziekte COVID-19 die door de wereld raast. Scholen zijn gesloten, dus ook onze verschillende locaties zijn dicht. Er is alleen mogelijkheid tot het volgen van ‘live’ studiebegeleiding, met in achtneming van de voorschriften op ons hoofdkantoor.

Maar niet getreurd, wij van Spectrum Brabant hebben de handen uit de mouwen gestoken en online begeleiding opgezet. Dit vergt van beide kanten meer inzet, zowel van de begeleider als van de leerling, maar de resultaten zijn positief in de meeste gevallen. De leerling wordt nog steeds gecontroleerd op planning en leer- en maakwerk en de ouders worden thuis ontlast.

Ik was benieuwd hoe leerlingen dit nu ervaren en heb daarom een interview geregeld met Lotte. Zij is leerling van het Novalis College en gaat daar naar de studiebegeleidingsgroep van onze collega Caitlin.

Wat zijn voor jou de verschillen met de begeleiding nu en zoals je die gewend was op onze locatie op school?
De begeleiders lopen niet rond en stellen geen vragen, maar dat is niet zo erg. Het lukt mij thuis goed zo. Mijn ouders heb ik niet veel hoeven inschakelen, zij moeten ook gewoon werken.

Zijn er ook nadelen te noemen?
Nee, niet echt nadelen, ik ben meestal toch sneller klaar dus het groepsgebeuren (pauze) is niet zo belangrijk voor mij. (Volgens de moeder van Lotte is het wel een nadeel dat Lotte minder snel met vragen komt als ze iets niet snapt dan tijdens de fysieke begeleiding).

En welke voordelen zie je eraan?
Een voordeel is dat je om hulp kunt vragen en dat er dan eventueel iemand van een andere locatie je helpt. Het is ook een voordeel dat je gewoon hardop kunt praten. Tijdens de begeleiding op school ben ik altijd bang dat ik anderen stoor.

Je hebt ook bijles gehad. In welke vakken en hoe vond je dat?
Alleen Nederlands (van ondergetekende). Dat vond ik heel fijn, ook omdat je geen andere mensen om je heen hoorde en je gewoon hardop kunt praten. Jazeker heb ik er iets aan gehad. Ik kreeg uitleg over hetgeen ik niet snapte en we hebben samen geoefend. Daarna kon ik nog verder oefenen en die opgaven heb ik opgestuurd en heeft Wilma nagekeken. Over wat ik nog niet begreep, heb ik nogmaals uitleg gehad.

Zeg eens eerlijk, heb je weleens inventieve smoesjes verzonnen?
Nee, dat heb ik nooit gedaan.  Tijdens de begeleiding op school ben ik ook bijna nooit mijn planning vergeten en heb ik altijd alle boeken bij me.

Ben je blij als je straks weer naar school kunt en weer gewoon les krijgt?
Ja, maar eigenlijk niet voor school, wel voor mijn vriendinnen. Het afstand houden zal wel moeilijk zijn. Ik moet met nog twee klasgenoten een textielproject maken.  Daarvoor zijn we al aan het afspreken, maar dat moet natuurlijk ook met afstand.

Deze leerling heeft dus veel baat bij de online begeleiding en is een positief voorbeeld van hoe het bedoeld is. We weten nog niet hoe het allemaal gaat verlopen voor ons als de scholen binnenkort (gedeeltelijk) weer open gaan. Het kan zomaar zijn dat we nog verder gaan met online begeleiden tot de zomervakantie. Maar als alle leerlingen zo’n goede inzet hebben als Lotte, samen met de altijd geweldige inzet van onze begeleiders hoeft dat zeker geen probleem te zijn!