Verslag en handout lezing Faalangst en autisme

Home / Algemeen / Verslag en handout lezing Faalangst en autisme
Verslag en handout lezing Faalangst en autisme

 “Ik kan dat niet”, De praktische aanpak van faalangst bij autisme, door Kobe Vanroy.

Kobe vertelt deze lezing over dit complexe thema en probeert het publiek in 2 uur zoveel mogelijk mee te geven. Hieronder een verslagje van een aantal belangrijke inzichten die Kobe meegeeft.

Hoe de faalangst zich concreet uit boven water, is niet altijd wat er onder water speelt. Met
andere woorden als een puber zegt: “Dat is voor losers”, is de kans aannemelijk dat onder de water de faalangst spreekt.

Kobe geeft ons in vogelvlucht een belangrijke theorie mee.
De zelfdeterminatietheorie:lezing Kobe Vanroy

Elke activiteit die mensen doen, kun je plaatsen in een bepaalde categorie. Er zijn vier  redenen waarom mensen doen wat ze doen. Kobe legt dit uit aan de hand van zijn eigen fitnessmotivatie. Hij weet dit zeer beeldend uit te leggen.
Vormen van verlichting, druk stress, oftewel gecontroleerde motivatie, oftewel moetivatie:

  • Straf/ beloning/ verwachting (de vrouw van Kobe vindt…)
  • Schaamte/ schuld/ zelf-waarde (anders krijgt Kobe ‘tietjes’)

Vrijwillig, psychologisch vrij, oftewel autonome motivatie oftewel ‘willen’ of goesting:

  • Persoonlijke relevantie/ betekenisvol (het is gezond voor Kobe…)
  • Plezier/ passie/ interesse (Kobe vindt fitnessen plezant, omdat..)

Rond de Moetivatie is de kans op faalangst groot. Het autistisch denken , en slecht in kunnen schatten van de verwachtingen van de ander, zorgen al sneller voor een vorm van druk, die eigenlijk lang niet altijd nodig is.
Bij mensen met autisme speelt ook dat ze ‘hetzelfde willen zijn’. Met andere woorden ‘ik wil een andere norm kunnen halen’ en dat zorgt vanzelfsprekend voor spanning en is niet altijd mogelijk.

Het gaat om het bieden van het perspectief hoop! Hoop voor de mensen met autisme met faalangst en voor de mensen erom heen.
De flowtherapie kan helpen. Als je weet wanneer iemand in een flow zit, kun je dit als uitgangspunt nemen. Kobe geeft hier een helder schema bij over uitdagingen en vaardigheden (zie handout).

Vaak interpreteren we bij faalangst de uitdaging als te hoog voor het niveau van vaardigheden. Dit zorgt vanzelfsprekend voor onrust. Vaak wordt de uitdaging dan naar beneden bijgesteld. Maar dit kan zorgen voor een flinke onderschatting. Wanneer de uitdaging te laag ligt voor je niveau van vaardigheden dan zorgt dat voor verveling. Vaak worden mensen met autisme toch onderschat.
Tussen de over- en onderschatting zit de ‘flow’. En daarom is het cruciaal om het niveau van uitdaging goed in te schatten. 
Je kunt dit aanpakken via de probleemoplossende weg en via de oplossingsgerichte weg.

Bij de oplossingsgerichte aanpak richten we ons op de gewenste situatie (de flow). Daar vanuit vertrekken we.  We focussen hierbij op 5 componenten:

  1. Opdracht
  2. Goede uitvoering
  3. Positieve beleving
  4. Positieve reacties
  5. Andere/ meer goede uitvoeringen

Hierbij is het goed dat we ons realiseren dat we vaak geneigd zijn de lat te hoog te leggen (we verwachten gedrag dat ook voor onszelf hoog gegrepen zou zijn). Daarom moeten we niet altijd eerst met een oplossing komen, maar gaan we eerst een ontwijkstrategie (avoid) inzetten. Daardoor beperk je de stress en kom je in een ontspannen situatie terecht. En vanuit de ontspanning zoeken we de uitdaging weer op. Hierbij helpt het om steeds te communiceren wanneer het goed genoeg is.

Na nog veel meer interessante inzichten is het ons duidelijk dat Kobe hier normaliter twee dagen mee kan vullen. Tijdens deze twee uren zijn we heel veel wijzer geworden.
Bedankt Kobe, Tim en Autisme Centraal voor deze interessante avond!

Download hieronder de handout behorend bij de lezing van donderdag 28 januari 2016, faalangst en autisme.

Faalangst (SpectrumBrabant)(2u) 1