Hulp gevraagd… Maar hoe dan!?

DOOR KIM THUSS – Eigenlijk weet u niet exact waar het fout gaat, maar u ziet wel dat uw kind hulp nodig heeft om aan de verwachtingen van school te kunnen voldoen. Mentor of vakdocenten geven aan dat het niet zo goed gaat, u merkt zelf dat uw kind stress ervaart, uw kind wordt boos als u vraagt hoe het met zijn huiswerk gaat.. Bij Spectrum Brabant bent u op het juiste adres als het gaat om begeleiding bij zijn schoolse taken. Maar waar ligt nu precies de hulpvraag?


U merkt dat u uw kind zelf niet goed kunt helpen bij zijn schoolse taken, maar dat er iets moet veranderen is duidelijk. Lastig om de vinger op de zere plek te leggen? Tijdens een intakegesprek proberen wij een zo duidelijk mogelijk beeld te krijgen van de leerling en zijn hulpvragen.

We stellen vragen op verschillende gebieden. Hoe zit uw kind in elkaar? Wat lukt wel goed zelfstandig? Wat zijn zijn kwaliteiten? Kan hij zich concentreren? Is hij gemotiveerd om aan school te werken? Ervaart hij stress? Maar ook op het gebied van plannen, organiseren en structureren van schoolse taken proberen we meer duidelijkheid te krijgen. Maakt hij een planning? Kan hij zich aan de planning houden? Lukt het om leerwerk in kleine deeltaken op te delen en vooruit te plannen? Daarnaast kijken we naar studievaardigheden en vakinhoudelijke vaardigheden. Weet hij hoe hij maakwerk moet aanpakken? En het leerwerk, hoe gaat hij daarmee om? Zijn er sterke vakken, of vakken waarbij een achterstand is opgelopen? Weet hij welke studievaardigheden er zijn en welke hij kan inzetten?

Aan de hand van dit gesprek, lukt het vaak beter om de hulpvragen te formuleren. Samen stellen we een plan van aanpak op. Daarbij formuleren we duidelijke leerdoelen en kleine actiepunten, zodat het voor uw kind helder is waar hij aan gaat werken en waar wij hem bij gaan helpen. We onderzoeken wat bij uw kind past en geven hem handvatten om zelfstandig aan de slag te kunnen gaan. Daarbij is het maken van een planning van belang, zodat er een goede balans is tussen inspanning en ontspanning. Ook zoeken we samen hoe we zijn kwaliteiten kunnen benutten en welke oplossingen er zijn voor zijn valkuilen. Het grote doel is om uiteindelijk zelfstandig je schoolse taken op te kunnen pakken.

Want zeg nou zelf, hoe fijn is het om zelfverzekerd door je schooltijd te gaan en zonder stress, met diploma, je middelbare school af te kunnen ronden!?