Boeken over Autisme

Wij hebben een aantal boeken over autisme voor u geslecteerd. U kunt de materialen niet via deze website bestellen. De meeste materialen zijn echter eenvoudig via bijvoorbeeld bol.com te bestellen.

Heeft u nog tips voor een boek over autisme dat niet mag ontbreken op deze lijst? Stuur ons een mail en beveel een boek aan…

 

autisme contextblindheid Autipower, succesvol leven en werken met een vorm van autisme – Rombout en Jansen (2011)Een autismespectrumstoornis (ASS) is een beperking. Niet voor niets noemen we het een stoornis. Maar waarom eigenlijk? Omdat het afwijkt van het normale? Wat dat ook mag zijn.

We zouden ook kunnen zeggen dat mensen met autisme anders zijn. Dat is ook zo. Ze denken anders, praten anders, voelen anders. Vaak zijn ze gevoeliger, hebben ze eerder last van teveel prikkels. Dat is lastig want het aantal prikkels is in onze snelle informatiemaatschappij de afgelopen decennia alleen maar toegenomen. Evenals het aantal kinderen en volwassenen met een vorm van ASS.

Mensen met autisme moeten functioneren in een samenleving die van hun anders zijn een handicap maakt. Dit boek laat een aantal van die mensen aan het woord. Het laat zien hoe ze dat doen. Sommigen zijn daar beter in dan anderen. Dat hangt van veel factoren af. Maar wat opvalt, is de power en het optimisme waarmee ze hun best doen zich aan te passen. Aanpassen? Inderdaad is dat waar het vaak op neerkomt. Die aanpassing komt tot nu toe voornamelijk van een kant. Hun kant.

Deskundigen, werkgevers en vertegenwoordigers van belangenorganisaties komen in dit boek ook uitgebreid aan het woord. Zij werken nauw samen met mensen met een vorm van autisme. Hun visie over wat deze andersdenkende en “voelende mensen voor onze maatschappij kunnen betekenen, is opmerkelijk.

Een leerzaam boek voor mensen met een ASS, maar vooral voor iedereen die zich serieus wil verdiepen in de gedachten- en gevoelswereld van mensen met autisme.

 


autisme contextblindheid Autisme als contextblindheid- Peter Vermeulen (2009)Waarom lijkt de maan aan de horizon zo groot? Waarom is een boek soms ook een moordwapen? Het antwoord op deze vragen: omdat we gevoelig zijn voor context. Niets van wat we waarnemen heeft een absolute of vaste betekenis. Tranen op iemands wang bijvoorbeeld kunnen verdriet betekenen, maar ook blijdschap, opluchting of gewoon een allergische reactie. In Vlaanderen en Nederland zijn er meer dan 100.000 mensen die moeite hebben met context. Zij slagen er moeilijk in context te gebruiken om zin te geven aan wat ze zien, horen, proeven, ruiken en voelen. Ze lijden aan contextblindheid. De wereld met al zijn meervoudige en steeds wisselende betekenissen is voor hen erg verwarrend. Ze denken absoluut in een relatieve wereld. Misverstanden bij communicatie en in de sociale omgang zijn het logische gevolg.

In dit boek gaat Peter Vermeulen op zoek naar de rol van context bij de informatieverwerking door het menselijk brein. Op een begrijpelijke manier vat hij wetenschappelijk onderzoek ernaar samen. Talrijke voorbeelden illustreren hoe contextblindheid een verklaring biedt voor het denken en het gedrag van mensen met autisme


 

autisme theo peeters Autisme- Theo Peeters (2009)
van begrijpen tot begeleidenDe auteur heft misverstanden over autisme op en schetst met praktijkgevallen hoe een behandeling kan slagen Tiende geactualiseerde druk van dit standaardwerk

Een persoon met autisme heeft het moeilijk om betekenissen te begrijpen achter de waarneming. Als je vraagt ‘Wat is er aan de hand?’ kijkt hij wellicht verbaasd naar zijn hand. Als je hem liefdevol zoent en vraagt hoe dat voelt, antwoordt hij waar¬schijnlijk: ‘Nat.’ Deze letterlijkheid weegt op heel zijn doen en laten: zijn communicatie, zijn sociaal gedrag, zijn begrip, zijn gevoel, zijn spel en zijn vrije tijd, kortom, op al die gebieden die ons leven zinvol maken. Ook hulpverleners en ouders hebben daardoor problemen. Ze beseffen onvoldoende hoe ingewikkeld het is om ‘normaal’ te zijn. Er is enorm veel verbeelding nodig om mensen te helpen, die lijden aan een gebrek aan verbeelding. Toch kan het, met veel geduld en inlevingsvermogen. Mensen met autisme kunnen geholpen worden als we hun problemen begrijpen.

Dit boek geeft praktische tips, mogelijke oplossingen, talloze getuigenissen van ouders én personen met autisme. Theo Peeters is een internationale autoriteit op het gebied van autisme. Hij studeerde in Leuven, Brussel, Londen en North Carolina. Hij richtte het Opleidingscentrum Autisme Theo Peeters in Antwerpen op en introduceerde het begrip teacch (wat staat voor een continuïteit van in autisme gespecialiseerde voorzieningen) in Nederland en België. Dit boek verscheen in twaalf talen.

‘Peeters valt op door zijn onopgesmukte, voor ieder begrijpelijke schrijfstijl. Zijn boek is daardoor in principe voor iedereen, die geïnteresseerd is in, of belang heeft bij het onderwerp autisme, toegankelijk. De vele voorbeelden en anekdotes maken de tekst lichter verteerbaar en vooral ook leuk om te lezen.’ Engagement, blad van de Nederlandse Vereniging voor Autisme

 


 

autisme uta frith Autisme – Uta Frith (2009)
een korte inleidingWat is het verschil tussen autisme en het Asperger-syndroom? Hoe worden zij veroorzaakt en is er wat aan te doen? Waarom lijken ze steeds vaker voor te komen? Zijn we niet allemaal een beetje autistisch? Een stoornis in het autismespectrum kan gepaard gaan met bijzondere talenten, maar ook met grote problemen: rigide gedrag, beperkte interesses en minimale communicatie en interactie. Autisme is een ingrijpende stoornis die niet eenvoudig te overwinnen is.

Ondanks de toenemende bekendheid van autisme, zijn er nog steeds maar weinig harde feiten over deze stoornis. Uta Frith selecteerde voor dit boek de best houdbare onderzoeksresultaten. Ze legt uit welke sociale beperkingen autisme met zich meebrengt en hoe die veroorzaakt worden, beschrijft hoe mensen met autisme de wereld ervaren en verklaart hun gedrag. Ze sluit af met een overzicht van mogelijkheden voor behandeling en begeleiding.
Autisme – een korte inleiding is een prachtig overzicht voor ouders, partners, familieleden, hulpverleners en docenten – en voor mensen met autisme.

 

 


 

pubergids autisme Pubergids autisme – Caroline van der Velde (2007)
Een praktische handleidingHét handboek voor pubers en hun ouders, docenten en begeleiders.

Als puber ga je op zoek naar wie je bent en hoe je in de wereld staat. Als je autisme hebt, komt daar nog een vraag bij: wat hoort bij jou en wat hoort bij je autisme?

De puberteit is een goed moment om te leren hoe autisme je functioneren beïnvloedt: om zelfstandig te worden, zul je zelf oplossingen moeten vinden en je eigen stem moeten krijgen. Zo word je minder afhankelijk van je omgeving. En als je zelf weet wanneer je hulp nodig hebt, kun je daarom vragen – dat werkt beter dan je afsluiten.

 


 

autisme en syndroom van asperger, syndroom van asperger Autisme en Asperger-syndroom- Simon Baron-Cohen (2009)Simon Baron-Cohen is bekend van de Theory of Mind en zijn visie op autisme als een extreem mannelijk brein. Hij noemt autisme en Asperger-syndroom geen stoornissen maar condities, en legt de nadruk op de sterke kanten van mensen met autisme, zoals detailwaarneming, concentratie en systematiseren.

In Autisme en Asperger-syndroom – De stand van zaken zet Baron-Cohen uiteen welke subgroepen binnen het autismespectrum onderscheiden worden. Hij geeft een overzicht van de overeenkomsten en de verschillen tussen klassiek autisme en Asperger-syndroom en vergelijkt de vijf belangrijkste psychologische theorieën over autisme. Hij vat de nieuwste inzichten samen van onze kennis van het brein en de rol van erfelijkheid. Tot slot bespreekt hij diagnose en interventie.

Dit boek is een overzichtelijke en toegankelijke introductie tot autisme en het Asperger-syndroom.

Prof. dr. Simon Baron-Cohen is een van de meest vooraanstaande wetenschappers op het gebied van autisme. Hij is hoogleraar ontwikkelingspsychopathologie en directeur van het Autism Research Centre van Cambridge University.

 


 

ik en autisme Ik en Autisme – Nathalie van Kordelaar(2009)
Thuis en op schoolIeder kind is uniek en dus ook ieder kind met een autisme spectrum stoornis. In dit interactieve boek kunnen kinderen en jongeren met autisme meer over ‘hun’ autisme vertellen door aan te geven welke informatie bij hen past. De opdrachten, tips en spelletjes kunnen samen met en meelezer uitgevoerd worden. Autisme uit zich bij iedereen op een andere manier, dat komt in dit boek duidelijk naar voren.
Uitgangspunt van IK EN AUTISME is dat kinderen en jongeren met een autisme spectrum stoornis aan anderen duidelijk kunnen maken wat ‘hun’ autisme inhoudt, waardoor meer begrip ontstaat. Door het maken van de vragen en opdrachten in dit boek leren de kinderen ook zichzelf beter kennen en komen ze meer te weten over autisme. Ook voor ouders, familieleden, studenten en professionals die meer willen weten is het een goede kennismaking met autisme spectrum stoornissen.

 


 

autisme een slecht passend jasje Autisme, een slecht passend jasje – Mar Wanrooij (2009)Autisme, een slecht passend jasje … Verscheidene mensen met en zonder autisme werden bevraagd over het accepteren van autisme. Achttien mensen hebben spontaan hun mening laten horen. De auteur, die zelf het syndroom van Asperger heeft, geeft kanttekeningen bij deze bundeling van meningen. Al met al ontstaat een duidelijk beeld van de soms kleine dingen die een volledige acceptatie van het eigen autisme in de weg kunnen staan. Daarnaast worden de mogelijkheden genoemd om die drempels te slechten. Autisme is inderdaad vaak een slecht passend jasje!

Mensen met autisme zowel als de professionele begeleiding kunnen hieruit zien, hoe het bij een ander werkt en een vergelijk maken met een eigen situatie en daarmee bezig gaan in het vertrouwen dat hiervan een preventieve werking uitgaat.

 

 


 

Autibiografie – Nicole Jacobs- van den Hurk (2010)Ik houd niet van regen, ik weet nooit waar de druppels mijn huid raken.

Autibiografie is het aangrijpende verhaal van Karin. Ondanks haar autisme probeert Karin de wereld te begrijpen en doet ze hard haar best vrienden te maken, te leren en te leven. Of simpelweg te overleven…

Het boek biedt de unieke gelegenheid de wereld door de ogen van iemand met autisme te zien.


 

Afwijkend en toch zo gewoon – Sarah Morton (2009)Sarah was er in haar prille jeugd van overtuigd dat ze een normaal, alleen wat eigenzinnig kind was. Haar omgeving zag echter dat haar gedrag afweek van dat van de meeste andere kinderen.Toen de diagnose autisme was gesteld, had dat zekerheid moeten bieden en een basis om adequaat met haar om te gaan. In plaats daarvan begon de angst, de afwijzing en langzame touw- trekkerij. Geen basisschool durfde haar nog toe te laten nu ze dit etiket had.Op haar twaalfde belande ze op een school voor Zeer Moeilijk Opvoedbare Kinderen. Met het verstrijken van de jaren kwam ze er steeds meer achter hoe de buitenwereld tegen haar anders-zijn aankeek. Dat zelfs beroepskrachten haar dieper in de problemen konden brengen ” in plaats van hulp bieden om een zinvol leven op te bouwen.Toen de school ervan overtuigd was dat ze het niet ging redden buiten een beschermde omgeving en haar niet in staat achtte om zelf keuzes te maken, leken haar kansen op een toekomst zoals ze die zelf in gedachten had, helemaal verkeken