Ontspannen voor een toets

Home / Algemeen / Ontspannen voor een toets
Ontspannen voor een toets

Proefwerken, overhoringen, testjes en toetsen…het valt niet mee om daar allemaal maar ontspannen en relaxed onder te blijven. Er ligt dan ook aardig wat druk op het maken van belangrijke toetsen. Je wilt laten zien dat je het vak beheerst en dat jij en je ouders trots kunnen zijn op het resultaat. Het is dan ook niet gek dat sommige leerlingen erg gestrest kunnen raken wanneer er een belangrijke toets voor de deur staat.

Een klein beetje stress is niet erg. Sterker nog; gezonde spanning kan er voor zorgen dat je je goed voorbereidt en dat je tijdens de toets beter kunt presteren. De stress kan je echter ook flink in de weg gaan zitten. En wat kun je daar nu aan doen?

Er bestaan een aantal ontspanningsoefeningen die je kunnen helpen om je stress te verminderen voor een belangrijke toets. De oefeningen kunnen ervoor zorgen dat je je ademhaling onder controle krijgt, je spieren los komen en je hoofd weer tot rust komt. Probeer onderstaande oefening maar eens uit!

Het is enorm belangrijk dat je op een goede, ontspannen manier zit wanneer je huiswerk maakt of een toets moet maken. Als je bijvoorbeeld met je benen over elkaar zit klem je de bloedtoevoer af waardoor je je niet optimaal kunt ontspannen. Schuif je stoel zover mogelijk aan, op die manier dat je rechtop moet zitten maar voldoende ruimte voor je buik hebt om ontspannen adem te halen. Zet je voeten naast elkaar op de grond. Voel met je rug de rugleuning; niet achterover leunen maar rechtop zitten met steun van de rugleuning. Je armen plaats je ontspannen op het bureau. De handpalmen naar beneden. Kijk naar het bureaublad of sluit je ogen.

Als je goed zit, kun je nu starten met een  ademhalingsoefening. Je ademhaling gaat sneller wanneer je gespannen bent en kruipt als het ware omhoog. Je ademt met je borst in plaats van met je buik. Leg je hand maar eens op je borst/net iets erboven. Adem maar eens snel in en uit; je voelt je borst bewegen. Met deze manier van ademhalen komt er minder lucht in je longen en kun je dus minder helder nadenken. Het is belangrijk om je ademhaling naar je buik te brengen. Deze techniek wordt ook geleerd aan sporters, dansers en toneelspelers. Het helpt je rustiger te worden en beter te presteren op allerlei gebied. Leg nu je hand op je buik. Adem kort en snel in: met deze inademing duw je je buik naar voren. Adem vervolgens rustig en langzaam weer uit. Herhaal dit en probeer je ademhaling naar je buik te brengen. Best moeilijk he? Als het nog niet meteen lukt, geeft dat helemaal niks. Probeer dit vaker, leg steeds je hand op je buik net zo lang totdat je zeker weet dat je de buikademhaling onder de knie hebt.

Tijdens en vlak voor een toets kun je een ademhalingsoefening uitvoeren. Dit gaat als volgt:

  • zorg voor een goede zit; rechtop, voeten naast elkaar, armen op tafel, hoofd iets gebogen / ontspannen naar beneden
  • leg je hand op je buik
  • adem rustig in en uit, via je buik!
  • kort en stevig inademen (1 tel)
  • langzaam weer uitademen( 5 tellen)
 
Succes!!