Review en handout Autisme en Fixaties

Home / Algemeen / Review en handout Autisme en Fixaties
Review en handout Autisme en Fixaties

Donderdag  9 april 2015 verwelkomden wij Peter Vermeulen van Autisme Centraal om zijn licht te laten schijnen op het onderwerp autisme en fixaties. Wat vond ú van de lezing? Laat gerust een reactie achter op onze facebook-pagina!

Download hier de hand-out behorende bij deze lezing.

 

Autisme en fixaties

 Een volle zaal, een zieke Peter, maar zoals altijd weet Peter Vermeulen toch iedereen van a tot z weer te boeien.

Peter legt uit en nuanceert vooral. Het algemene beeld over mensen met autisme is dat zij bizarre fixaties hebben die sterk afwijken van de norm. Ook heerst het idee dat het vooral systeem-gerelateerde onderwerpen betreft.

Dit valt echter flink mee. Onderzoek toont aan dat 50 % van wat we fixaties noemen, onderwerpen betreffen die niet afwijken van de interesses van mensen zonder diagnose. Het betreft vaak onderwerpen als bijvoorbeeld film, pc, muziek.

Er zijn echter twee verschillen die voor de afwijking zorgen: de intensiteit en de focus op detail-aspecten. Bijvoorbeeld een anatomische verantwoorde manier van blokfluit spelen i.p.v. blokfluiten.

Er zijn natuurlijk ook ongewone fixaties. Peter geeft een paar voorbeelden als als kinderen met korte broeken en deuren die open staan.

Maar als je dat naast interesses legt van bepaalde ‘normale figuren’ dan valt het wellicht mee. Peter noemt voorbeelden. Angelina Jolie met een bijzondere interesse voor dolken en Johnny Depp’s interesse voor barbie’s. Peter geeft ook voorbeelden van zogenaamde normale mensen met een verzameling van teennagels, een website gewijd aan schoenveters, of een museum gewijd aan dierenpenissen. Tja.

Maar hoe ga je ermee om?

Peter geeft een scala aan ideeën met concrete voorbeelden:

  • Variatie inbouwen. Dagschema met ruimte voor fixaties en andere interesses.
  • Maak het voorspelbaar
  • Kanaliseer het tot een vorm met minder negatieve impact en
  • Koppel ze aan functionele vaardigheden.
    • Puzzel maken over favoriete onderwerp
    • Fixatie op water—planten water geven en afwassen
    • Fixatie op data—verjaardagskalender van de klas bijhouden
    • Fixatie op geluid brekend glas—glas in glasbak gooien
  • Gebruik de fixatie als beloning na ‘het werk’.
  • Uit onderzoek blijkt dat kinderen met autisme socialer zijn, als de activiteit een link heeft met een fixatie
  • De speciale interesse kan een thought blocker zijn: kan helpen negatieve gedachten te stoppen.
  • Gebruik de fixatie als model of metafoor om uitleg te geven
    • Fixatie op wolken—uitleggen dat het weer veranderlijk is. Zo is het ook met cijfers. Soms zijn ze goed, soms wat minder—soms schijnt de zon achter de wolken, soms regent het.
    • Fixatie op pino—pino gebruiken om uit te leggen hoe pino zich in de klas zou gedragen.
  • Brainstorm over mogelijkheden mbt fixaties en zet deze in.

En let op: een fixatie kan zeker tot succes leiden!

  • Donna Williams: als kind fixatie op draadjes—naaister geworden
  • Temple Grandin: fixatie op techniek, dieren—ontwerper slachthuizen

 Al met al nuanceert Peter, geeft heldere tips en laat ons zien dat mensen met autisme nog zo anders niet zijn.

 We hopen Peter Vermeulen volgend jaar weer terug te mogen zien.

 

Wij danken onze collega Renate van Leeuwen voor deze uitgebreide review!